The story of Arpad Pusztai Part 11 of 111

By mark phillips

At last month’s meeting | began the Arpad Pusztai Story. After a remarkable 35 year
carrer at the Rowett Research Institute (RRI), he was dismissed in retaliation for his
honest comments.

The Rowett began an intense effort to discredit Pusztai. This included comments
suggesting Dr. Pusztai’s research was either unreliable or fraudulent. They incorrectly
informed the press about the particular lectin Pusztai used. He was unable to correct
these false and slanderous statements because he had been placed under a gag order.
Speaking out, even to correct erroneous statements by the Rowett, could land Arpad in
prison.

The Rowett assembled an audit committee to conduct an investigation into the affair and
concluded that the evidence did not suport Pusztai’s claims. But it is interesting to hear
Dr. Pusztai describe how the process at the RRI worked:

“Although the Rowett is regarded by many as the “Premier Nutrition Institute of the UK
(if not the world according to its Director) they could not “find or delegate” a nutritionist
to the Audit committee ... even though they had to pass judgment on a basically
nutritional work. They never gave me a chance to speak to them. They also did the whole
“work” in five and a half hours ... and produced a nearly 80- page document that has in
fact not been published at the time, except a summary.”

The Royal Society also got in the act, conducting its own review using 6 hand selected,
anonymous, reviewers. As with the RRI audit, none were experts in nutritional studies
but they went one further and only supplied an internal RRI1 document for review. This
document did not explain many of the details of Dr. Pusztai’s work as it was designed for
an audience that was already familiar with these details. Thus, many of the reviewers
complaints about incomplete descriptions could have been easily prevented.

These facts prompted the editor of the Lancet to comment:

“Last week ... we reported that the Royal Society had reviewed what it could of Pusztai
and colleagues' evidence and found it flawed, a gesture of breathtaking impertinence to
the Rowett Institute scientists who should be judged only on the full and final publication
of their work.”

In short, it was another in a series of hits against a scientist who dared to speak out
against the GE Food industry.



